WordPress و مهم‌ترین افزونه‌های آن

سئو چیست؟ آشنایی با دوره آموزش سئو آنلاین

WordPress و مهم‌ترین افزونه‌های آن

۲ بازديد

براین اساس یک تارنما کلا ممکن است روی یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا (WordPress, Drupal, Joomla , …) ساخته شود. این سیستم‌ها به شما قابلیت نوشتن، تکثیر و ویرایش محتواها را می دهد. همچنین، کاربر می‌تواند صفحه ارایی و ترکیب وبسایت را هم با به کار گیری از template‌های آماده تغییر دهد. 

دوره آموزش سئو آنلاین


همان‌طور که گفتیم وردپرس پر اسم و رسم‌ترین سیستم رئیس محتوا در دنیاست (سایت‌هایی مانند TIME.com ، TED.com،‌ New York Post.com و National Post.com تمامی وردپرسی میباشند). ۴۰٪ از اینترنت را تارنما‌های وردپرسی از آن خود کردند. البته چرا وردپرس تا این اندازه محبوب می باشد (هم وب سایت خبری وردپرسی وجود دارد، هم سایت فروشگاهی وردپرسی و هم تارنما محتوایی وردپرسی)؟
وردپرس open-source می‌باشد (یعنی در صورتی‌که بخواهید می توانید کدنویسی‌های اولیه‌ را تغییر دهید. در اصل وردپرس قابلیت و امکان کدنویسی را هم به شما می‌دهد).
وردپرس بیش از ۸هزار قالب و پوسته‌‌ی متفاوت داراست.
وردپرس بیش تر از ۵۲هزار افزونه دارد. افزونه‌هایی که به بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو، حفظ امنیت سایت و ارتقای تجربه کاربری آن امداد می‌کنند.
۱۰ تا از مهم ترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس در سال ۲۰۲۲
Plugins are apps you can use with WordPress. They allow you to add new features to your site.
افزونه‌ها نرم افزار‌هایی هستند که می شود در وردپرس از آن‌ها استفاده کرد. این افزونه‌ها امکانات و ویژگی‌های جدیدی را به سایت شما اضافه می‌کنند.
آیا میشود همگی‌ی آن ۵۲‌هزار پلاگین را روی وب سایت وردپرسی نصب کرد. حتما خیر! هرمورد از آن پلاگین‌ها کارکرد خاصی دارند. و همگی‌ی افزونه‌های وردپرس هم بدون پول نیستند. پس صاحبان تارنما‌های وردپرسی باید از فی مابین افزونه‌ها گزینش کنند. می گردد پلاگین‌های وردپرس را به دو تیم‌ی کلی تقسیم کرد:
پلاگین‌های ضروری برای همگی‌ی وبسایت‌های وردپرسی سوای اینکه وب‌وبسایت برای چه حصول‌وکاری است و چه نوع محتوایی در آن منتشر می گردد. پلاگین‌هایی که مناسب همگی‌ی سایت‌های وردپرسی هستند. افزونه‌های امنیتی در این دسته قرار می گیرند.
پلاگین‌هایی که کارکرد خاصی دارند و مالک هر سایت براساس نیاز و بایستگی وب سایت خودش تصمیم می گیرد که آنان‌را نصب کند. اما حتما برای تمامی‌ی سایت‌های وردپرسی ضروری و مناسب نیستند.
اگر وبسایت وردپرسی دارید، این ۱۰ افزونه‌ی ضروری و اصلی و کاربردی و بدون‌پول را باید نصب فرمائید:
اولی پلاگین: Jetpack by WordPress
این افزونه بیش از ۴ میلیون نصب فعال داشته می‌باشد. Jetpack افزونه‌ای است که هم ابزارهایی برای ارتقای امنیت وب سایت داراست و هم برای صفحه آرایی سایت. علاوه‌براین، امکاناتی به وب سایت شما اضافه می‌کند که اشتراک‌گذاری لینک و پیوند‌های تارنما در شبکه‌های اجتماعی را راحت‌تر می‌کند. این افزونه قابلیت توده‌آوری داده‌ها (آمار) مربوط به تارنما را هم دارااست.

فعالیت با آن آسوده هست. در Dashboard ابزارهایی که دراختیار شما می‌گذارد علامت داده شده و در Setting می توانید هر ابزار را آن‌طور که میخواهید تنظیم کنید. ابزارهای پیشرفته‌تری را، که ولی پولی می‌باشند، میگردد به این افزونه اضافه کرد. ابزارهای مربوط به سئو، کنترل اسپم‌ها و همچنین بک‌آپ روزانه را می بایست خریداری کرد (خوشبختانه خیلی گران نیستند).



دومی پلاگین: WP Super Cache
سرعت،‌ سرعت، سرعت! در شرایطی که کلیه‌ی اصول و قانون ها بهینه سازی را رعایت کرده‌ باشید و بهترین محتواهای عالم را داشته باشید، اما سرعت وب سایت شما پایین باشد و کاربر را معطل کند و درنتیجه او مجبور شود سایت را ترک کند؛ هیچ شانسی برای درجه‌آوردن ندارید. پلاگین‌های کش یکی از شیوه‌های ارتقا سرعت سایت وردپرسی هستند. و اعتقاد نمایید سایت وردپرسی شما بالاخره باید یک کدام از این پلاگین‌های کش را داشته باشد.

کش یعنی ذخیره‌کردن آنلاین اطلاعات در جایی. آن‌جا معمولا در مرورگر شماست. مروگر اطلاعات وبسایت‌هایی را که شما پیش از این دیده‌اید ذخیره می‌کند تا وقتی دوباره به آن راز می‌زنید، نیاز نباشد تمامی‌ی اطلاعات را دریافت و پردازش کند. WP Super Cache میاید و صفحاتی استاتیک از وبسایت شما درست می‌کند تا هربار تمام کدهای PHP دوباره پردازش نشوند. این پلاگین این قابلیت را داراست تا برای کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند هم کش تارنما را اعمال دهد.

شغل با WP Super Cache راحت می‌باشد و کافی است Caching را On کنید. اما که میتوانید تنظیمات بیشتری را هم اعمال دهید.



سو‌مین پلاگین: Google XML Sitemaps
هر سایتی به ‌هزاران استدلال باید وب سایت‌مپ داشته باشد. مهم‌ترین دلایل هم به سئوی وبسایت برمی‌گردد. وبسایت‌مپ گشتن موتورهای جست‌وجو در وب سایت ما‌را آسوده می‌کند. البته نقشه‌سایت ساختن و به‌روز نگه‌داشتن آن شغل مجال‌بریست. به‌همین‌عامل بایستی از این افزونه امداد گرفت. این پلاگین نه‌فقط نقشه‌ی وبسایت شمارا درست می‌کند؛ آن را به‌روز نگه می‌دارد و هر کاغذ و محتوای نو را اتوماتیک به آن اضافه می‌کند و به موتورهای جست‌وجو هم اعلام می‌کند. نقشه‌تارنما‌هایی که با Google XML Sitemaps ساخته می شوند صرفا با موتور جست‌وجوی گوگل سازگار نیست، با موتورهای جست‌وجوی دیگری مثل Yahoo و Bing هم سازگار هست.



چهارمین پلاگین: Smush Image Compression and Optimization
عکس، عکس‌‌های بسیار با کیفیت، مسلما بخشی از هر وب‌وب سایت جذابی می باشد. برای بعضا وب سایت‌ها، به عنوان مثال فروشگاهی‌ها، عکس‌ها برای جذابیت‌های بصری به کار گیری نمی‌شوند فقط؛ آن ها بخشی از محتوای وب سایت هم میباشند. اما مشکلی وجود داراست: عکس‌های کیفیت خوب وبسایت را سنگین می‌کند و روی سرعت تاثیر می‌گذارد.

کش تارنما به‌تنهایی امداد نمی‌کند. فشرده‌کردن هر عکس هم پیش از قراردادن آن در وبسایت فعالیت دشوار و زمان‌بریست (مخصوصا در صورتی تعداد عکس‌ها زیاد باشد). پس به پلاگینی نیاز است که به‌صورت اتوماتیک هم عکس‌ها را فشرده کند هم بهینه و بر کیفیت آن ها هم اثری نگذارد. این دقیقا کاری است که Smush اجرا می‌دهد.

در تنظیمات این افزونه مطمئن شوید که آیتم‌ی Automatic smushing فعال گردیده است. این پلاگین نسخه‌ی پیشرفته‌تری هم داراست که اما بدون‌پول نیست.



پنجمین پلاگین: WPForms
در هر سایتی فرم تماس وجود دارد. این فرم اصلی می‌باشد. چون ممکن است تنها را تماس مخاطب با شما باشد. بنابراین، باید کاربرپسند باشد. این پلاگین به شما قابلیت و امکان می‌‌دهد هم از فرم‌های نمونه استفاده فرمایید و هم بتوانید آن ها (فیلدهای فرم) را ویرایش فرمایید. عمل دستکاری فیلدها هم شل است. چون رابط کاربری این پلاگین بسیار کاربردی طراحی گردیده‌است.

به عنوان مثال، فرم نمونه‌ای که انتخاب کرده‌اید این بخش‌ها را دارااست: نام، نام‌خانوادگی، ایمیل، و محلی برای نوشتن پیام. شما می‌خواهید فیلد شماره تماس را هم به آن اضافه فرمایید. این فعالیت را به‌راحتی و با Drag and Drop فیلدی که میخواهید می‌توانید اعمال دهید. شما میتوانید هر تعداد که فرم بخواهید با این افزونه بسازید.

فرم‌های سا‌خته‌شده اتومات با استایل وب سایت شما متناسب می شوند و Mobile-freindly هم هستند. علاوه‌براین، WPForms این قابلیت را به شما می‌دهد که پیغامی را که برای تایید ارسال پیام به مخاطب نمایش داده می شود نیز ویرایش کنید.







ششمین پلاگین: Yoast seo
افزونه‌ای با بیشتراز ۵ میلیون نصب فعال که موفقیت در دنیای غامض‌ی سئوی سایت را برای شما سهل و آسان‌تر می‌کند، البته عمل این افزونه سهل و آسان‌ترکردن نیمی از دنیای seo می‌باشد یعنی On-page بهینه سازی. این پلاگین به شما امکان میدهد قابل‌قبول‌بودن یا نبودن هر شیت (محتوا) را براساس استانداردهای سئوی داخلی ( مانند خوانایی، رعایت‌شدن چگالی لغات کلیدی هر محتوا، شرایط لینک‌های داخلی و خارجی) ارزیابی فرمایید.

این پلاگین پیشنهاداتی هم برای بهبود خوانایی و بهینه‌شدن محتواها دراختیار شما می گذارد. علاوه‌براین‌ها، به شما امکان میدهد توضیحات متای (Meta Description) باصرفه‌ و مناسبی (ازنظر تعداد عبارات) هم برای هر محتوا بنویسید. Yoast برای راحت‌ترشدن کار از رنگ‌ها استعمال می‌کند. قرمز برای ایرادات می باشد، نارنجی برای مواردی می باشد که باید اصلاح شوند و سبز نماد‌ی می باشد برای سود‌ی قابل‌قبول.



هفتمین پلاگین: MonsterInsights
کدام صفحه های و محتواهای وب سایت شما مخاطب بیشتری را برایتان جذب کرده؟ کدام صفحات را کاربران سریع‌تر رخنه‌ کردند و در آن خریدی اتفاق نیفتاده است؟ چرا؟ ترافیک سایت شما در یک نگاه چطور می باشد؟ دانستن پاسخ این سؤالات برای دارای تخصص سئوی وبسایت و مجموعه تجربه کاربری سایت‌ها، مخصوصا برای سئوی سایت‌های فروشگاهی ، بسیار بسیار حیاتی است.

Google Analytics می‌باشد که به شما پاسخ می‌دهد. حال تصور کنید پاسخ این سؤالات را بتوانید در همان وب سایت وردپرسی خودتان داشته باشید. MonsterInsights همین فعالیت را می‌کند: امکان اضافه‌ و مدیر‌کردن داده‌های گوگل آنالتیکس به Dashboard وردپرس. این پلاگین Google Analytics for WordPress نام داشته و متعلق به Yoast بوده.

بعداز نصب این افزونه می بایست آن را به اکانت گوگل (یعنی همانی که به آنالتیکس هم متصل می‌باشد) وصل فرمایید. بعد از آن، در قسمت Tracking میتوانید به داده‌هایی که برای پیشرفت در عملکرد سایتتان ضروری و حیاتی میباشند دسترسی داشته باشید.



هشتمین پلاگین: Woocommerce
این افزونه برای وبسایت‌های فروشگاهی ضروری هست نه تمامی‌ی وب‌تارنما‌ها وردپرسی. کار برای سایت‌‌های فروشگاهی وردپرسی با این پلاگین بسیار بسیار ریلکس میگردد. حدودا همگی نصیب‌های وبسایت فروشگاهی را با این پلاگین، که open-source می‌باشد، میتوانید تنظیم و رئیس نمایید.

با این افزونه حتی نیاز نیست نگران صفحه ارایی وب‌سایت فروشگاهی خود باشید. چون به طور تقریب برای هر حصول‌وکاری دسته‌ای از themeهای مجانی و پولی طراحی گردیده‌است. اساسی هم نیست که حصول‌وکار بزرگی باشید یا نه (استارتاپی باشید با یک سری کالا یا یک‌سری صد متاع)، این پلاگین برای هر نوع حصول‌وکاری امکانات و ویژگی‌هایی موءثر و مناسبی دارااست.

علاوه‌بر تهیه و تنظیم دسته‌بندی تولیدها و صفحات معرفی هر کالا، با Woocommerce می شود نوع و طریق‌ی پرداخت (خرید) را هم معین کرد. Marketing Hub امکان دیگری از این پلاگین است که با به کارگیری از آن می توانید عمل‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ وبسایت خود را پایین نظر داشته باشید.









نهمین پلاگین: iThemes Security
زمانی ۴۰ درصد سایت‌های نت وردپرسی هستند، طبیعی می باشد که هدف حمله‌ی هکرها هم قرار می‌گیرند. وب سایت وردپرسی شما علاوه‌بر رعایت پروتکل‌های امنیتی Server-side، باید از افزونه‌های امنیتی وردپرس هم امداد بگیرد تا حفره‌های امنیتی منحصر به وردپرس برای شما دردسرساز نشود. خوشبختانه، وردپرس پلاگین‌های امنیتی زیادی دارااست.

iThemes Security افزونه‌ی امنیتی به طور تقریب جامعی است که بعداز نصب‌شدن، آحاد تارنما را نسخه برداری می‌کند. اشتباهات امنیتی و نقطه‌ضعف‌ها را می‌یابد و اقدامات موردنیاز امنیتی را انجام میدهد.



د‌همین پلاگین: Akismet Anti-Spam
متاسفانه اسپم‌ها کلیه‌جا هستند و می بایست با آن‌ها نبرد کرد. از دردسرهای تارنما‌های وردپرسی کامنت‌های اسپم است. خلل اینجاست که بیشتر این کامنت‌ها آن‌قدر حقیقی به‌حیث می‌رسند که هرکس را ممکن می‌باشد به خطا بیندازد و آنها‌را تایید کند برای نمایش در وب‌وبسایت. زمانی تعداد کامنت‌ها زیاد است شغل سخت‌تر هم می‌گردد.

این پلاگین درمیان صاحبان سایت‌های وردپرسی بسیار دوستداشتنی هست و تا‌به‌اینک بیش از ۵ میلیون نصب فعال داشته. زمانی این پلاگین را نصب کنید، خودش همه کامنت‌ها و فرم‌های تماس دریافت‌شده را بررسی می‌کند و آن‌هایی را که مشکوک می باشند یا پاک می‌کند یا درصورتی که بخواهید در فولدر‌ی اسپم ذخیره می‌کند. تنها کاری که می بایست پس از نصب Akismet ایفا دهید،‌ به دست آوردن کلید API از این افزونه می باشد.





عده‌بندی و بهره‌گیری
۱.نصب افزونه‌های وردپرس کار رنج نیست. این افزونه‌ها راهنمای نصب مرحله‌به‌مرحله دارا‌هستند. نکته در زمینه ی آپدیت آن‌هاست. قبل از آپ تو دیت‌کردن افزونه‌ها مطمئن شوید که به روز‌های جدید با نسخه‌ی وردپرس وبسایت شما سازگار باشند. درغیراین‌صورت، ممکن می‌باشد کلیه تنظیمات وبسایت شما را به‌هم بخو.

۲. کلیه‌ی افزونه‌های رایگان نسخه‌ی پیشرفته‌تری هم دارا‌هستند که پولی می باشد. اما نگران نباشید، امکانات نسخه‌‌های مجانی کافی می‌باشد و خیلی بهتر از پس نیازهای ضروری سایت وردپرسی برمی‌آید.

۳. همان‌طور که گفتیم تعداد افزونه‌‌ها زیاد می باشد و شما باید از دربین آنان باتوجه به نیازهای سایت و دستیابی‌وکارتان و ویژگی‌ها و امکانات هر افزونه درمقایسه با مورد ها مشابه‌اش تعیین نمائید. کار با افزونه‌ها هم در بیشتر موارد سخت نیست. ولی گزینش افزونه‌(های) با صرفه‌سازی مناسب برای وب سایت شما و بیشترین استفاده را از امکانات آن داشتن شاید شغل پاره ای غامض‌ای باشد. به‌همین‌دلیل، معرفی و کار با این افزونه‌ها بخشی از یادگرفتن سئو می‌باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.