چه زمانی مشکل کنیبالیزیشن روی کلمات کلیدی رخ می‌دهد؟

سئو چیست؟ آشنایی با دوره آموزش سئو آنلاین

چه زمانی مشکل کنیبالیزیشن روی کلمات کلیدی رخ می‌دهد؟

۲ بازديد

گاهی روی محتوا و مقالات تارنما خود به نه عمل می‌کنید و به نظرتان در شرایطی‌که در کلمات کلیدی مشابه و نزدیک به هم بتوانید رتبه‌های گوناگون را در موتورهای جستجو تصاحب فرمایید خیلی عالی می‌باشد. غافل از اینکه بعد از مطالعه متوجه می‌شوید اتفاقا سکو‌های شما افت داشته هست و اسیر کنیبالیزیشن یا همنوع‌خواری شده‌اید. اما کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست و چطور آن را برطرف کنیم؟

دوره آموزش سئو آنلاین

خرید دوره آموزش سئو



کنیبالیزیشن (Cannibalization) یا همنوع‌خواری به چه معناست؟
زمانی که وبسایت شما در حال رشد و محتواهای آن در اینک مرتبه‌خریداری نمودن میباشند، این قابلیت وجود داراست که مطالب آن سرگرم رقابت با همدیگر شوند. کنیبالیزیش (Cannibalization) یا همنو‌ع‌خواری که در واقع درست آن Keyword Cannibalization است، به این مفهوم می‌باشد که تعدادی از پست‌های وبلاگ و مقاله ها تارنما شما برای یک ورودی یکسان در گوگل درجه گرفته باشند و در واقع ناخواسته وارد رقابت با یکدیگر شده باشند. به دلیل این از کلمه همنوع‌خواری به کارگیری می شود که این مطالب درجه همدیگر را می‌خورند و در واقع هر دو دربرگیرنده افت درجه می‌شوند. از آنجایی که این دو محتوا شباهت بسیار زیادی به هم دارند و برای یک کلمه کلیدی مشابه باصرفه شده‌اند، این اتفاق چهره میدهد و هنگامی پست‌ها و مقالات خود را برای کوئری‌های مشابه در موتورهای جستجو باصرفه می‌کنید، این محتوا نادر‌کم رتبه همدیگر را میخورند تا خودشان وضعیت بهتری پیدا کنند. معمولا برای یک ورودی مشخص، گوگل فقط یک تا دو نتیجه را از یک سایت نماد می‌دهد. در‌صورتی‌که اعتبار دامنه شما خیلی بالا باشد نهایتا 3 نتیجه نمایش داده گردد. ولی باید به‌این نکته دقت داشته باشید که کنیبالیزیشن با محتوای تکراری یا Duplicate Content متفاوت می باشد و در محتوای تکراری تقریبا تمام نوشته ی علمی با هم یکسان می باشد.
بیشتر بخوانید: محتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟
چه زمانی نقص‌ کنیبالیزیشن روی لغات کلیدی شکل می‌دهد؟
تصور کنید یک‌سری مقاله پیرامون یک واژه و کلمه کلیدی نوشته‌اید و جنبه‌های مختلفی را تفحص کرده‌اید، یا اینکه با همان برگه کلیدی محصولاتی را با خصوصیات گوناگون روی سایت خود دارید و هرکدام را برای موتورهای جستجو بهینه کرده‌اید، در‌این‌صورت‌ روی لغت ها کلیدی موردنظر کنیبالیزیشن فیس می دهد. به این ترتیب سعی نمایید به جای نوشتن مطالب کوتاه، در صورت امکان محتوای جامع و کامل بنویسید و منتشر کنید.
چه زمانی کنیبالیزیشن ایراد ساخت‌و‌ساز می‌کند؟
تصور کنید روی کلمات کلیدی مشخصی در درحال حاضر رقابت با رقبا میباشید و برای فراهم نمودن بهترین درجه‌ها خیلی کارایی کرده‌اید. از سوی دیگر ناگهان متوجه می‌شوید که در فعلا افت رتبه می باشید و جایگاه‌های عالی خود را از دست داده‌اید. این مشکل به دلیل همنوع‌خواری می باشد که محتوای شما با لغات کلیدی یکسان به وجود آورده‌اند و در واقع درجه و اعتبار آن‌ها تقسیم شده است. البته حواستان باشد این اختلال تنها برای کلمه ها کلیدی به طور کامل یکسان فیس نمی‌دهد و در صورتی‌که نسبتاً کلمات کلیدی شما مشابه باشند نیز دچار همنوع‌خواری می‌شوید.
چه‌گونه کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟
یک کدام از اشتباهات اصلی این می‌باشد که اکثری از وبمسترها و کارشناسان بهینه سازی گاهی متوجه نمیشوند که اسیر همنوع‌خواری شده‌اند. برای تشخیص کنیبالیزیشن طریق‌های مختلفی وجود دارد. ساده‌ترین و بهترین طرز این می باشد که در موتور جستجوی گوگل عبارت ذیل را وارد فرمائید:
Site:example.com keyword
به جای example.com با ید آدرس سایت و به جای کیورد نیز کلمه کلیدی موردنظر را وارد کنید. خلال اینکه می توانید از ابزارهای مختلف نیز برای تشخیص کنیبالیزیشن به کارگیری فرمائید.
به چه شکل می‌توانیم ایراد کنیبالیزیشن را حل کنیم؟
برای حل نقص‌ همنوع‌خواری شیوه‌های متفاوت وجود داراست. شروع بهتر هست تصمیم بگیرید که میخواهید کدام نوشته‌ی علمی را نگه دارید. آن گاه می توانید محتوا را یکپارچه کرده و یک نوشته ی علمی بدون نقص و جامع داشته باشید و مطلبی که نمیخواهید حذف فرمایید. ولی ریدایرکت 301 نیز برای این هدف آیتم به کار گیری قرار می‌گیرد، گرچه برخی از کارشناسان خیلی با ریدایرکت 301 زیاد، موافق نیستند. نحوه دیگر این می‌باشد که در صورت قابلیت یکی‌از محتوا را پیرامون کلمه و واژه کلیدی دیگری باصرفه کنید تا دو نوشته‌علمی با کلمه کلیدی مشابه مرتبه یکدیگر را نخورند.
بیشتر بخوانید: کاربرد و تاثیر انواع ریدایرکت 301 و 302
کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد؟
پرواضح هست که زمانی دو یا چند نوشته‌علمی در گیر همنوع خواری می شوند به نوعی زحمات شما برای بهینه سازی از دست می‌رود. جای اینکه صفحات شما با رقبا رقابت کنند درواقع درگیر رقابت با یکدیگر می‌شوند و کاری می‌کنند که جایگاه هر دو محتوا افت کند. در شرایطی‌که که چنانچه آنان تجمیع شوند حتی می توانند درجه‌های بهتری را به خود اختصاص دهند.
جمع‌بندی
اینکه محتوای گران بها خودمان با یکدیگر رقابت کنند و به نوعی با خودزنی جایگاه‌های ما افت کند اصلا دیدنی نیست. این پدیده کنیبالیزیشن یا همنوع‌خواری نام دارد و بسیاری از مواقع از بروز چنین مشکلی بی‌خبر هستیم. بنابراین هر چه سعی می‌کنیم به جای بهبود درجه، منزلت محتوای ما افت می‌کند. بهترین فعالیت این است عوض این که یک سری نوشته‌ی‌علمی را روی لغات کلیدی مشابه بهینه کنید، کلیه را با هم تجمیع کرده و محتوای جامع بنویسید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.