داده ساختاریافته از کجا آمده است؟

سئو چیست؟ آشنایی با دوره آموزش سئو آنلاین

داده ساختاریافته از کجا آمده است؟

۳ بازديد

داده های ساختار یافته روشی برای تمجید وبسایت شماست تا شعور آن رو برای موتورهای جستجو شل و ول تر کنه.
برای تمجید وبسایت خود برای موتورهای جستجو، به کلماتی نیاز دارین که محتوا رو به طوری ارائه بده که موتورهای جستجو فهم و شعور کنن.
کلماتی که موتورهای جستجوی تبارک به کارگیری می کنن، Schema.org نام داره که محتوای شما رو به کدی تبدیل می کنه که به راحتی می تونن پردازش بشن.
موتورهای جستجو کد رو می خونن و از آن برای نمایش نتیجه ها جستجو به روشی خاص و بسیار غنی تر به کار گیری می کنن.

به راحتی می تونین این کد رو در سایت خود قرار به‌این.
تصور کنین سایت شما دستور العمل های زیادی داره. 

دوره آموزش سئو آنلاین


اگه داده های ساختار یافته (Structured Data) رو به ورقه ای با امر تهیه و تنظیم خوراک اضافه کنین، ممکنه فایده شما در موتورهای جستجو تغییر کنه.
با تمرکز به محتوای دیگه ای که نشانه داده میشه، این سود بسیار “غنی تر” خواهد بود.
به همین دلیله که این نتیجه ها رو نتایج غنی یا ریچ اسنیپت (Rich Snippet) می نامیم.
نمونه ای از حاصل فرمان العمل غنی که از داده های ساختار یافته استعمال می کنه در شکل ذیل نشانه داده شده:
ضمن عنوان، URL و شرح فایده جستجو، می تونین ببینین چقدر طول می کشه تا بهترین لازانیا عالم ساخته بشه.
همچنین، می تونین معیار کالری لازانیا رو متوجه بشین. برای فراهم کردن چنین ریچ اسنیپتی، باید داده های ساختار یافته رو به شیت وب خود اضافه کنین.
نمونه ای از داده های ساختار یافته
از داده های ساختار یافته می توان به راه‌های متعدد به کار گرفت، مانند به کار گیری از علامت گذاری Open Graph برای انتخاب عنوان و گستردن در صورت بوک، یا استعمال از SQL برای پرس و جو از یک پایگاه داده رابطه ای.
در مورد سئو، “داده های ساختار یافته” معمولاً به پیاده سازی بعضی از انواع نشانه گذاری در کاغذ وب، به منظور ارائه جزئیات بیشتر در خصوص محتوای صفحه اشاره داره.
این علامت گذاری فهم موتورهای جستجو رو از آن محتوا بهبود می بخشه، که می تونه به سیگنال های مربوطه کمک کنه.
همچنین به یک وبسایت امکان میده از حاصل پیشرفته درSERP (ریچ اسنیپت ها، ریچ کارت ها، کاروسل ها، جعبه های دانش و غیره) منتفع بشه.
ازآنجاکه این نوع نشانه گذاری می بایست به وسیله موتورهای جستجو و همچنین افراد بازرسی بشه، بایستی استانداردها (مشهور به قالب ها و/یا نحوها)، طبقه بندی مفاهیم، روابط و اصطلاحات (پر اسم و رسم به کلمه ها) پیاده سازی بشن.

سه نوع داده ساختار یافته (Structured Data) وجود داره که موتورهای جستجو معمولاً از آنان مدد می کنن: Microdata ،JSON-LD و microformats.

دو محرمانه لغات رایج که می تونن با این شیوه ها به شغل برن، عبارتند از: Schema.org و Microformats.org رو می قدرت با نحوه Microdata و JSON-LD به کار گرفت، در حالی که نحوه و لغت ها میکرو فرمت ها با هم ترکیب میشن.

داده ساختاریافته از کجا آمده میباشد؟
دو مثال مهم که در آن داده های ساختار یافته ساخت و ساز میشن، پایگاه های داده و الگوریتم های جستجو هستن.

اصطلاح داده های ساختار یافته اکثر وقت ها با سیستم های مدیر پایگاه داده رابطه همبسته داره.

این همبستگی به سال 1970 بر می گرده و مبتنی بر یک نظریه ریاضی به وسیله ادگار کاد (Edgar Codd) در آزمایشگاه تحقیقاتی سان خوزه IBM پیشرفت داده شد.

مدل Codd داده ها رو در یک یا یکسری جدول (که به عنوان ارتباط ها نیز شناخته میشن) دارای یک سری ستون و سطر سازماندهی می کنه.

چندین سال بعد از آن، همکاران IBM، دونالد دی چمبرلین و ریموند بویس، لهجه پرس و جوی ساختار یافته (SQL) رو طراحی کردن، که با تعداد زیادی از پایگاه های داده رابطه ای گزینه استعمال قرار می گیره.

صفحه های والا خلال پایگاه های داده رابطه ای، منابع معمول داده های ساختار یافته (Structured Data) نیز هستن.

اگه داده ساختاریافته از پایگاه داده پیچیده SQL یا یک شیت بلندمرتبه Excel باشه، از آنجا که به شما بستگی داره که چه مدل داده ساختار یافته ساخت کنین، بایستی روش ذخیره و دسترسی به داده ها رو طرح ریزی کنین.

مثلا، آیا داده های عددی، پولی یا الفبایی ذخیره می کنین؟

در حالی که پایگاه های داده رابطه ای و SQL سابقه زمانبر دارن، اخیراً داده های ساختار یافته نیز نقش مهمی در جستجوهای اینترنتی اعمال می کنن و مزایایی رو برای جستجوی ارگانیک ارائه میدن.

با دقت به مقدمه گوگل بر داده های ساختار یافته، “هنگامی اطلاعات بسیار ساختار یافته و قابل پیش بینی هستن، موتورهای جستجو می تونن به راحتی آن ها رو به راه‌های خلاقانه سازماندهی کرده و نمایش بدن.”

گوگل میگه که با به کار گیری از آرم گذاری داده های ساختار یافته، می تونین محتوا رو در حاصل غنی یا ریچ و کارت های Knowledge Graph نشان به این.

برای تشکیل داد یک استاندارد داده ساختار یافته برای نرم افزار های زیر وب، پیام های پست الکترونیک و فرم های محتوای اینترنت، Google ،Microsoft ،Yahoo و Yandex، یک جامعه باز با نام Schema.org رو ساخت کردن.

Schema.org میگه که عبارات آن دربرگیرنده رمزگذاری هایی مانند RDFA (یک پسوند HTML5 که در قسمت های اصلی و بدنه HTML استعمال میشه)،

Microdata (یک مشخصه HTML باز برای به کارگیری از داده های ساختار یافته در محتوای HTML) و JSON-LD (نشان گذاری جاوا اسکریپت برای داده های لینک شده) میباشد.

منابع داده های ساختار یافته
برخلاف داده های سوای ساختار که به صورت ارگانیک و غیرقابل کنترل رویش می کنن و از طیف وسیعی از منابع به دست فی مابین، داده های ساختار یافته به دو صورت ساخت میشن:

اولیه داده های دستگاهی ایجاد کرد شده توسط دستگاه ها یا حسگرها بدون دخالت آدم.

مطابق گزارش IDC، تا سال 2025 حدود 80 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهند شد، در حالی که فعلا نسبتاًً 11 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل هستن.

این بدان معناست که دستگاه های بیشتر، داده های بیشتری ساخت می کنن.

نمونه هایی از داده های ایجاد کرد شده بوسیله ماشین دربرگیرنده موارد زیر است:

داده های سنسورها مانند GPS، برچسب های RFID، دستگاه های پزشکی، داده های گزارشات شبکه و وب، داده های خرده فروشی و بیزنس الکترونیک.

و دوم، داده های ساختار یافته که بوسیله افراد برای تغذیه پایگاه داده ها و صفحات بزرگ ساخت‌و‌ساز میشن.

این نوع داده های ساختار یافته توسط افرادی ساخت و ساز میشن که با رایانه ها و سایر دستگاه ها ارتباط برقرار می کنن.

مثالی از این نوع داده شامل داده های (غیر فرم آزاد) است که از طریق تعامل با فرم های آنلاین، کیوسک ها، بازی ها و غیره تشکیل داد میشن.

نمونه های داده های ساختار یافته: RDFA ،MICRODATA و JSON-LD
RDFA ،microdata و JSON-LD همه لهجه های کدی هستن که می تونن در HTML جاسازی شده و مشمول فراداده در یک سند وب باشن.

نشان گذاری داده های ساختاریافته RDFA:
RDFA مخفف عبارت Resource Descriptive Framework in Attributes (چارچوب توصیفی منابع در مختصات) می‌باشد.

RDFA ایجاد کرد شد تا فاصله دربین HTML آدم مدار و اسناد RDF ماشین گرا رو لبریز کنه.

این منبع از مدل داده RDF و کلمات وب معنایی به طور بی واسطه استفاده می کنه.

هنگامی میگم “کلمات وب معنایی”، در امر زبانی که برای تعریف‌و‌تمجید گروه ای از داده ها به کار گیری میشه، برای مثال ارتباط معنایی دربین کلمات، کلام می‌کنم.

داده های ساختار یافته RDFA رو می توان به هر مدرک مبنی بر HTML ،XHTML یا XML اضافه کرد.

RDFA به موتورهای جستجو یاری می کنه تا محتوایی که استفاده کننده با آن روبروست رو از طریق ویژگی های تگ HTML شعور کنن. RDFA معمولاً در بخش های عنوان و بدنه یک شیت HTML استعمال میشه.

مثالی از RDFA:

در اینجا نمونه ای از اطلاعات تماس ذکر شده در سایت آمده میباشد. این اطلاعات در نظر کاربر به طور ذیل می‌باشد:

Amy Rogers Founder/CEOPhone: (540) 961-4469

E-mail: arogers@digitalar.com

Links: Amy’s Homepage

آن‌گاه پس زمینه با RDFA به طور زیر دیده میشه:



آرم گذاری داده های ساختار یافته MICRODATA:
شیوه دیگه پیاده سازی اسکیما در HTML، قالب میکروداده (MicroData) می‌باشد.

این قالب با پیاده سازی “محدوده آیتم یا گزینه”، “نوع گزینه یا گزینه” و سایر تمایزها و بعد از آن درج لغت ها Schema.org که با مورد جانور در محتوای ورقه مرتبط است، فعالیت می کنه.

از جمله، اگه تلاش می کنین به یک موتور جستجو بگین که “The Shining” به وسیله استفن کینگ در برگه وب شما وجود داره، آن‌گاه می تونین لغت ها اسکیما “Books” رو پیدا کرده و آن رو در ساختار میکروداده خود وارد کنین.

مثال MICRODATA:

پیش گزینه: The Shining، توسط استف کینگ.

دورنما:



نماد گذاری داده های ساختاری JSON-LD:
همان طور که قبلاً ذکر شد، JSON-LD قالب ترجیحی گوگل هست.

این نوع داده استاندارد طلایی برای علامت گذاری داده های ساختار یافته هست.

می بایست اسکریپت JSON-LD خود رو در سرصفحه یا نزدیک بالای صفحه قرار به‌این.

در مقایسه با میکروداده ها، پیاده سازی JSON-LD راحت تر می باشد، زیرا به سادگی می تونین نشانه گذاری رو در سند HTML بچسبونین، نه اینکه نشانه گذاری رو در حوالی عناصر HTML بپیچین.

JSON-LD به موتور جستجو کمک می کنه تا حقایق موجودات دور و بر (موارد جانور در وب) رو انتخاب کنه.

مثال JSON-LD:

آرم گذاری JSON-LD همیشه با خط ذیل شروع میشه:



این شغل به کراول گر نشانه میده که Javascript تحت شامل قالب بندی JSON-LD هست.

این وضعیت در کد و در پیش آیتم چه‌گونه می باشد؟

در اینجا مثالی از ظاهر JSON-LD با همان موجود از کلمات Schema.org که برای مثال میکروداده های The Shining توسط استفن کینگ به کارگیری کردم، آورده شده است.



اگه می‌خواهید داده های ساختار یافته (Structured Data) رو در وب سایت خود به صورت دستی (برخلاف استعمال از اپ) پیاده سازی کنین، مطمئن بشین که از فرمت JSON-LD استعمال می کنین.

اگه آن رو به صدق پیاده سازی کنین، به احتمال زیاد مزایای سئو قابل توجهی برای تارنما شما تولید خواهد شد.

مزایای اسکیما JSON-LD
پیاده سازی شل و ول تر نسبت به سایر مدل های داده ساختار یافته
تأیید بدون نقص توسط گوگل به عنوان قالب ترجیحی
واجد شرایط ساختن محتوای سایت شما برای پررنگ شدن در نتایج غنی یا ریچ
درک راحت تر موتورهای جستجو از وب سایت و ایندکس کردن صفحه ها شما
قادر ساختن ربات های جستجو برای کراول کردن سریع تر سایت و استفاده بی نقص از میزان دارایی کراول
در نهایت، این اسکیما به گوگل کمک می کنه تا به سؤالات جستجو پاسخ بده، بدین ترتیب افراد می تونن مورد رو در سایت شما پیدا کنن.

5 مثال داده ساختار یافته که حتی مبتدیان می تونن از آن ها استعمال کنن
به عنوان مبتدی در داده های ساختار یافته، داشتن چندین مثال برای الهام اثر گذار میباشد. این پنج مورد رو در ذیل میبینین:

تماس شرکتی


با اسنیپت داده ساختار یافته تماس با شرکت، وب سایت شما می تونه دربرگیرنده اطلاعات مهم درباره شرکت شما باشه.

از سایت گرفته تا پروفایل های رسانه های اجتماعی خود، می تونین به کاربران دسترسی سریع به داده ها و لینک و پیوند های مورد نظر خود رو ارائه بدین.

جنس


اسنیپت داده ساختار یافته جنس به شرکت شما امداد می کنه تا اطلاعات اساسی رو با خریداران به اشتراک بذارین.

با به کار گیری از نشانه گذاری اسکیما در همه صفحه ها فرآورده خود، می تونین قیمت محصول، استدلال ها، در دسترس بودن و مفاد دیگه رو برجسته کنین.

جعبه جستجو لینک و پیوند های وبسایت


با استعمال از اسنیپت داده ساختار یافته جعبه جستجوی لینک های سایت، وب سایت شما می تونه یافت کردن آنچه رو که کاربران نیاز دارن، برای آن ها شل تر کنه.

این نوع داده های ساختار یافته نیز می تونه با ارائه داده های کلیدواژه پر ارزش به استراتژی سئو شما یاری کنه.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.